Świadome śnienie – słownik pojęć | Świadome Śnienie ;

Świadome śnienie – słownik pojęć

Wiele początkujących osób ma trudności ze zrozumieniem artykułów o świadomym śnieniu. Najczęstszą przyczyną tych problemów jest brak znajomości licznych skrótów i pojęć związanych z tą tematyką.

Ciekawą sytuacją jest, gdy ktoś prosi o radę na forum – a otrzymuje na przykład taką odpowiedź:

„Po osiągnięciu LD/ OBE techniką WILD, możesz mieć FA lub normalnie zasnąć i spotkać DC.”

Często po takim wytłumaczeniu, osoby początkujące muszą się dopytywać, co to wszystko znaczy. Dlatego poniżej znajdziesz wszystkie najważniejsze skróty używane w języku oneironautów. Większość skrótów pochodzi z języka angielskiego, dlatego umieściłem też ich polskie odpowiedniki.

Słownik pojęć

AP (Astral Projection) – Projekcja Astralna (PA)

CALD (Character Assisted Lucid Dream) – technika polegająca na stworzeniu podczas snu pomocnika, który ma Ci przypominać, że śnisz.

CAT (Cycle Adjustment Technique) – technika polegająca na zmianie czasu trwania cyklu snu, aby zwiększyć szansę na świadomy sen.

DC (Dream Character) – postać ze snu

DEILD (Dream Exit Initiated Lucid Dream) – technika polegająca na ponownym zaśnięciu zaraz po obudzeniu i osiągnięciu w ten sposób świadomego snu.

DJ (Dream Journal) – Dziennik Snów (DS)

DILD (Dream Initiated Lucid Dream) – zbiór technik pomagających Ci odzyskać świadomość podczas trwania snu. Najpierw zasypiasz, śnisz nieświadomie i dopiero później się orientujesz, że wszystko jest snem. Przykładowe techniki DILD to MILD, SSILD, TILD itp.

EWOLD (Exploring the World of Lucid Dreaming) – książka o świadomym śnieniu, którą napisał  Stephen LaBerge.

Eksterioryzacja – wrażenie przebywania poza ciałem fizycznym

FA (False Awakening) – Fałszywe Przebudzenie (FP)

FILD (Finger Induced Lucid Dream) – technika polegająca na wyobrażaniu sobie ruchu palcami podczas zasypiania w celu osiągnięcia świadomego snu.

HI (Hypnogogic Imagery) – hipnagogi

Inkubacja snu – metoda pozwalająca śnić na wybrany temat

LD (Lucid Dream) – świadomy sen

LDS (Lucid Dreaming Supplements) – różnego rodzaju witaminy, zioła itp. które mogą zwiększyć szansę na świadomy sen.

MILD (Mnemonic Induced Lucid Dream) – technika oparta na afirmacjach i wizualizacji wykonywanych tuż przed zaśnięciem w celu wywołania świadomego snu metodą DILD.

OBE/OOBE (Out Of Body Experience) – wyjście z ciała, eksterioryzacja

Oneironauta – osoba umiejąca świadomie śnić

PILD (Punishment Induced Lucid Dream) – metoda polegająca na karaniu siebie, jeśli nie osiągniemy świadomego snu.

RC (Reality Check) – Test Rzeczywistości (TR)

REM (Rapid Eye Movement) – faza snu REM, podczas której występują szybkie ruchy gałek ocznych.

RILD (Reward Induced Lucid Dream) - metoda polegająca na nagradzaniu siebie za każdy świadomy sen.

RL (Real Life) – bycie obudzonym, przebywanie w ciele fizycznym

SP (Sleep Paralysis) – Paraliż Senny (PS)

SSILD (Senses Initiated Lucid Dream) – technika polegająca na obserwacji swoich zmysłów podczas zasypiania.

TILD (Thirst Induced Lucid Dream) – technika polegająca na wykorzystaniu pragnienia napicia się, w celu wywołania świadomego snu.

VILD (Visually Incubated Lucid Dream) – technika polegająca na inkubacji snu, który przypomni nam o wykonaniu testu rzeczywistości.

WBTB (Wake Back To Bed) - obudzenie się i wstanie z łóżka na pewien okres czasu, po czym ponowny powrót i zaśnięcie.

WILD (Wake Initiated Lucid Dream lub Wake Induced Lucid Dream) – zbiór technik polegających na zaśnięciu bez utraty świadomości. W przeciwieństwie do technik DILD, utrzymujemy tutaj świadomość przez cały proces zapadania w sen.

 

W powyższym słowniku zawarłem najczęściej występujące pojęcia i skróty. Jednak mogłem o czymś zapomnieć. Dlatego jeśli znasz jakiś skrót lub pojęcie, o którym nie napisałem – daj mi znać w komentarzu – to dodam go do listy.

Artur Wójtowicz

 

 

12 komentarze(y)

  1. Kamilus pisze:

    CALD (Character Assisted Lucid
    Dream) – technika polegająca na
    stworzeniu podczas snu
    pomocnika, który ma Ci
    przypominać, że śnisz.

    Na czym to polega?

    • Neron pisze:

      To polega na tym że twój umysł stwarza (najczęściej) człowieka który oprowadza cię po świecie snu itp. jeśli się ma problemy z kontrolą snu można go w tym celu wykorzystać np. rozkazać mu coś stworzyć czego my nie możemy

    • xSkyer pisze:

      Po prostu mówisz przywołuje cię mój opiekunie , albo go sam tworzysz lub pytasz przechodnia czy zostanie twoim opiekunem i czy będzie ci przypominał , że śnisz ( musisz to robić podczas LD )

  2. xSkyer pisze:

    Bardzo przydatne.Na pewno pomoze nowym.Mam problem jak DOBRZE zapamietac chociaz 1 sen bo zawsze pamietam jeden a nie raz mialem luki 5 dniowe.Korzystam z pana darmowego kursu.

    • Arek pisze:

      Korzystałeś z techniki poleconej przez Artura?
      Jak tak i to dalej nie działa, to polecam żeby ktoś Cię codziennie rano pytał „Co Ci się dzisiaj śniło?” i żebyś dzielił się sennymi przygodami z kolegami.
      Mnie babcia zawsze pytała gdy miałem jakieś 6-7 lat co mi się śniło i od tamtej pory zapamiętuję 1-2 snów, teraz używam techniki na zapamiętywanie i idzie jeszcze lepiej.

  3. Filip pisze:

    Witam!,

    Bardzo fajny blog!

    Podąrzając radami ze strony już pierwszego dnia udało mi się zapamiętać 3 sny dobrze i 2 szczątkowo. A co najdziwniejsze po pierwszych 10 minut od przebudzenia nic nie pamiętałem, ale nagle dostałem przebłysku i zapisując sny przypominałem sobie coraz więcej(4 strony zapisane, a jestem informatykiem, więc zapisanie u mnie więcej niż 1 strony tekstu to rzadkość. Może, że lista zadań do wykonania :)).

    Chciałbym sie zapytać czy jest możliwość dołączenie do newslettera? Nigdzie nie mogę znaleźć takiej opcji. Być może źle szukam.

    Pozdrawiam!

  4. xxKxx pisze:

    Panie Arturze !! czy zna pan jakieś książki, w języku polskim, podejmujące tematykę świadomego śnienia ??

  5. MrNalewa pisze:

    W DILD jest masło maślane :D. Przykładowa technika DILD to DILD :D

  6. Wojciech Nowak pisze:

    RILD i PILD czy te techniki działają proszę o odpowiedzi

    • Arek pisze:

      Zależy dla kogo, nie ma dobrej i złej techniki, musisz znaleźć własną, która na ciebie będzie działać jak najlepiej :D

Zostaw odpowiedź

Imię (wymagane):

E-mail (wymagane):

Strona www: